Monday, January 17

Kenangan.


lama ni termenung depan laptop. satu benda pon tak terluah walaupun dalam pale otak macam dah sendat dah tak ada ruang langsung nak bertenang. tapi benda yang sia-sia je semua yang menghuni pale otak tuh. kau memang suka buang masa.

lagi setahon nak habes degree. dah 3 tahon bergelar mahasiswi. macam cepat je masa berlalu (ayat cliche orang Melayu- dah tahu cepat sebok duk buang masa lagi). PSM pon dah kena buat. intern pulak sangkot. terpaksa carik lagi dua company sebab UTHM lah buat intern sekejap sangat. dah company tak nak ambek sebab tak cukop syarat katanya. 3 bulan ke atas baru lepas. kusot dah~

tahon ni dah nak 21 tahon. rasa macam baru je sedih-sedih sebab umor dah nak ada 2 kat depan, dah nak tinggalkan umor belasan tahon. moody tak beragak. bukan sedih sebab nak masok 20 tapi sedih sebab 1 kat pangkal dah tak ada lagi. sama je kan? tapi tetap tak rasa tua pon sebab aku tau aku maintain muda.

muda and perjalanan masih panjang. apa yang buat perjalanan tersangkot ialah pitstop lepas degree nanti, PLKN. lesen penangguhan sampai 2012 je? eleh jangan harap aku kasik kau can lah PLKN sebab perjalanan aku masih panjang. aku ada cita-cita. mintak cita-cita dikabolkan. aminnn~

cubalah amek budak yang tak ada cita-cita yang macam 'bukan aku' kau sumbat masuk dalam PLKN kan bagos. amek yang macam dia-pilih-klcc-doh tuh ke. yang duk rumah menghabeskan beras je. kan berbaloi-baloi.

memang lah PLKN best. sumpah best. aku masok after matrix. duk 10 hari pon aku dah boleh jadi diva coaches boleh ingat nama aku sebab aku yang paling pandai. yelah, dah aku masok sesi ketiga sesi budak terjal yang semua tak habes sekolah SPM pon tak lepas Al-Fatihah pon tergagap nak baca memang lah kan. nak cakap aku perasan? kau nak contoh lagi best? aku siap ajar mengaji Quran kat sana. tuh la cakap, do not judge a book by it's cover. aku okay. #muahahaha.

abaikan ayat bongkak tuh sambil bertanya kepada diri sendirik jangan nak geli sangat boleh tak?

aku masok kem PLKN Semenyeh, Kem Setia Ikhlas yang mana coach semua duk berkeras cakap kem tuh disiplin paling tiptop. memang pon. tapi kem tuh cantek. aku suka. member-member pon okay. aku dalam company Alpha. satu kem tak ramai pon, dalam 150-160 orang je. so boleh kenal semua orang boleh baik dengan semua orang boleh rapat dengan semua orang.

budak kat situ budak KL, Terengganu, Sabah, Sarawak je. semua okay kecuali budak negeri kelahiran aku ni sorang gedik nak mampos. dalam bus beria cakap dia tak pernah tinggal sembahyang lah, mak bapak dia tegas bab ilmu agama lah, dia tak suka orang tak sembahyang lah, siap kutok aku sebab aku sorang je yang tak pakai tudong dalam bus tuh (perempuan 5 orang je pon). last-last dekat kem dia paling susah nak sembahyang paling gedik sampaikan ustazah kat situ (pelatih gak tapi dia under penangguhan umor dah 22 student USIM so panggil ustazah) pon tak suka dia. culture shock kot? kesian~

yang sedih yang aku nak kongsi kat sini, budak dari Sabah dan Sarawak lah yang kesian. ada yang langsung tak tahu mengucap sedangkan dah 18 tahun bergelar Islam. aku sedih sampai bergenang air mata aku bila tahu. yang tak pandai nak baca Al-Fatihah tuh tak payah cakap lah, ramai jugak. yang langsung tak tahu nak sembahyang, even nak amek wudhuk pon tak tahu perkara biasa je. aku pon tak sempurna, tapi aku bersyukur yang amat sebab aku tak sejahil itu. apa yang aku tahu aku kongsi lah. aku tahu mengaji Quran so aku ajarlah mana yang patot walaupon dalam hati aku takot nak ajar sebab aku tahu aku tak sempurna.

tapi bila berdepan dengan situasi tuh, tanggungjawab lagi besar, ketepikan perasaan takot sebab ilmu memang wajib dikongsi apatah lagi ilmu agama. yang Semenanjung pon sama, bukan sebelah Sabah Sarawak je. soalan aku pernah dapat, kissing tuh maksiat ke zina ek? sebab kitorang kena buat confession dalam surau isik borang dosa apa yang kitorang pernah buat =,=" tak memasal aku kena terangkan satu persatu maksiat apa zina apa sampai segan sendirik sebab aku pon BUKANNYA BAIK SANGATTTT!! huuuu~

tapi nak salahkan siapa? mereka sebab tak belajar agama even perkara basic pon? parents mereka sebab tak ajar or tak hantar mereka belajar dekat sekolah agama? cikgu cekgi sebab tak ajar betol-betol? atau persekitaran yang langsung tak menggambarkan negara Islam? kalau aku, aku salahkan diri aku sendirik sebab aku tahu tapi aku tak buat. aku lagi terok dari mereka yang langsong tak tahu. yeah, aku tahu.

hari ke-10 teros amek flight balek Terengganu. nasib baik UTHM dah panggil.

p/s: mengarot dalam belog sangat membantu menenangkan otak. inilah sebab aku berbelog. otak jadik sihat dan tenang. terima kasih belogspot.

No comments:

Post a Comment