Wednesday, April 21

Anger Management

apa itu marah?
kita semua ada perasaan marah. and for sure lah kita semua pernah, or sedang, or akan rasa marah. lebih-lebih lagi bila hari or something planned, tak menepati kehendak kita. saya juga akan menjadi marah bila berdepan dengan hari yang malang. eheh. marah itu adalah normal dan merupakan salah satu emosi manusia tak kira lah perempuan ke lelaki ke. perasaan marah itu sendiri boleh menjadi pelbagai, contohnya daripada marah sikit-sikit sehinggalah ke tahap marah yang gila babi. apa yang merisaukan bukanlah perasaan marah tuh, tapi apa yang datang sekali dengan marah tuh kerana marah ialah satu perasaan yang sangat powerful, when it gets out of control it can lead to kemusnahan yang melibatkan kerja kita, or might be hubungan kita dengan sape-sape ajelah yang berkait dengan our daily life.

sekiranya marah adalah normal, then macam mana nak tau yang our anger is going overboard? i mean, to identify kemarahan yang melampau lah~
kita semua pernah je bergadoh, or paling koman pon tak stuju dengan parents kita sometimes. kita jadik marah and rasa macam kita ni tak di'treat' very well. kemarahan tersebut adalah normal.
yang TAK NORMALNYE, bila every time kita nampak parents kita then kita rasa macam nak jerit-jerit nak pukol je dorang tiap kali nampak, well, u better make a pit stop at the psych's office lah! that is abnormal~
professionals menggunakan pendekatan yang berbeza untuk mengukur tahap kemarahan kita, gauge how prone to anger u are, and how kita semua menangani masalah itu. even so, someone with anger issues may already know it tetapi, tak kan sekali-kali mencari bantuan untuk membantu masalah yang dialami.

apa itu 'anger management'?
kita secara nyata dan pastinya, tak boley go through life and elakkan semua yang akan membuatkan kita marah. tetapi, kita boley belajar on how to control and manage our reactions to situations or people. pengurusan perasaan marah ini akan mengajar u'ols on how to control ur anger instead of membiarkan kemarahan tersebut yang mengawal anda. jengjengjeng~

Carik and Identify Penyebab Kemarahan Anda
langkah pertama is to figure out lah apa yang membuatkan anda lash out. sometimes, we blow up when we already got pent up anger. and di sini beberapa cara to find out penyebab kemarahan anda;

1. Anger Journal
buat journal for a week or two. jot down things macam yang buat jantung anda berdegup-degup kencang ataupun bila anda dah mula rasa perasaan marah yang tak tertahan. sempat pulak kan nak jot down! tapi takpe, tak cube tataw. haa, note kan sekali pe yang jadik and how it made u feel and macam mana anda react. kerja lebih sikit lah nak control marah punye pasal! =)

2. Deconstruct
step ni lebey kurang macam kita tanya balik diri sendiri apa yang membuatkan kita jadik marah? and apa yang jadik before kita jadik marah tuh and sort of lah~ yang pentingnya kat sini, kita letakkan perasaan marah tuh jadik number 2. yang 1st, kita guna otaklah fikir-fikir balik soalan apa yang patut ditanya kepada diri sendiri.

3. Trend Spot
look back, cuba ingatkan balik isu atau orang yang berkaitan. pahamkan the reason beneath the surface, then u can deal with the rage that comes as a result.

'anger management doesn't happen overnight,
it takes time to change ur old habits.'


TERAPI
learn to deal with the underlying problem that makes u an angry person. kebiasaannya adalah disebabkan zaman time budak-budak dulu and juga disebabkan oleh kejadian yang traumatic that may have occurred later in life. re-programme the way u react when u start to feel angry. cuba express kemarahan dalam keadaan yang terkawal by applying calming strategies or assertive training.

PUKAU @ HYPNOSIS
cara alternative untuk menangani kemarahan. cara pukau memukau ni bypasses the subconscious untuk mendapatkan punca kemarahan. selain itu la kan, it helps u to remain calm in some difficult situations. ramai gak mereka-mereka yang mengatakan kedah ini sangattttlah berkesan as u can plant good habits with less resistance to the change. Wallahualam~ eheh

dalam keadaan marah, better lah anda:

1. belah saje dari tempat kejadian
kaedah ini requires a lot of conscious effort and will power tetapi akan memberhentikan anda untuk react secara serta-merta. bukan semua orang boley belah begitu sahaja ketika marah kerana kaedah ini masey lagi memerlukan anda menggunakan otak ketika sedang marah. XP

2. bermeditasi lah anda tetapi elakkan yoga kerana sudah diharamkan okeh
sebaik-baiknya, develop some kind of teknik pernafasan yang akan mewujudkan perasaan tenang and keep u from blowing ur top. jangan tiba-tiba bermeditasi di depan orang yang anda nak marah tu sudahlah macam gila lak jadiknya.

3. cuba bayangkan tempat-tempat yang menenangkan selama 2 minit. 2 minit sahaja jangan lebey-lebey pulak! (step ini best! berangan lame-lame then ZZZZ terus lupe semua masalah =))
kaedah ini boleh membuatkan perasaan anda diluahkan secara positive.

apa yang anda boleh buat bila berdepan dengan orang lain lak yang marah dia out of control?
best thing to do is= WALK AWAY. orang yang macam ni da tak dapat nak bertindak secara rasional so bila still sticking around gak, walopon untok defend kita punya rights or hak, still kita berdepan dengan posisi atau kondisi berbahaya.
selain tuh kalau tak dapat memblahkan diri= SILENCE. diam je and jangan try cakap apa-apa pon or it might be worst as it will only fuel the fury. STEP OUT of harm's way= the only solution.

No comments:

Post a Comment