Sunday, July 4

Argentina oh Argentina

yeah, argentina sudah kalah semalam. redha dan pasrah. tapi jangan suroh dibungkos jersey di dalam facebook kerana kami telah mencapai kata sepakat untok menyimpannya until abes World Cup.
penyokong sejati bak kata Muhammad Nurilham =)

tapi kenapa Jalur Gemilang??ini bukan bendera Argentina!

okeh, dalam masa aku tidak membelog ini, perasaan sangat marah ye akan plan nak mansuhkan UPSR as well as PMR. wey WTF?? konon nak kurangkan beban cikgu dan guru sekalian alam. sangat tak dapat diterima minda! dah memang tugas cikgu dan guru sekalian alam mengajar. kalau dulu cikgu dan guru lagi sikit daripada sekarang tapi boleh je nak laksanakan UPSR dan PMR tanpa sebarang masalah why not now yang cikgu dan guru dah melambak-lambak atas muka bumi nih?? aish marah betol!

ni personal point of view aku lah. UPSR tuh jadik pengukur tahap sekolah kita. kalau result UPSR kita bagus, dapatlah kita sekolah bagus (walaupun tak semua macam gitu tapi aku utamakan yang kebanyakan okeh). then PMR pulak, jadik pengukur keupayaan aliran mana kita nak amek time upper form tuh. kalau dalam result PMR kau sains ke laot takkan lah secara tak sedar diri kau nak amek science stream pulak kan?

seriously, sebagai seorang mahasiswi yang berjaya (secara poyonya), yang dah melalui segala jenis exam starting daripada PTS, UPSR, PMR, dan juga SPM, aku tak pernah nampak sebarang masalah dalam mana-mana exam termasuklah juga PTS yang dah berkurun dimansuhkan. ramai orang cakap PTS menyusahkan dulu. mak bapak lah yang cakap. sebabnya pasal tertinggal sains time darjah 4 tuh je. padahal yang dalam PTS tuh sains untuk sekolah menengah pun dah termasuk sekali boleh pulak anak-anak kau jawab sampai lulus?? apa-apa lah as PTS tuh sampingan je tak penting pon. tapi UPSR and PMR yang memang dah jadik exam wajib pon nak dimansuhkan apa cerita lah pulak kerajaan ni kan?

konon taknak timbolkan kontroversi tapi taktau yang sebenarnya ni memang kontroversi (bagi akulah yang sangat prihatin ni). time ada exam besar-besaran macam gitu pon ramai je anak melayu ke laot. memang lah ramai jugak yang berjaya tapi jangan lah pandang yang berjaya je. semua orang kemampuan dia tak sama tuh pasal lah kena ada exam-exam ni semua nak tengok kemampuan pelajar-pelajar kita ni. okay okay, kalau betol nak tolong pelajar melayu yang ke laot tuh, this is not the way lah. chinese makin ramai yang berjaya, yang bodoh pon boleh kaya. yang india pon semua nak jadik doktor nak jadik lawyer dah sekarang. yang melayu? tak berabes nak dengan dadah buang anak rogol orang gi umah urot maen pelacor je keje. yang pandai pon boleh terjebak apatah lagi yang tak berapa nak pandai. huhu seram lak rase type ayat tadi. Nauzubillah~

haaa mek kau sepenoh perasaan kali ni aku type entry. takot dah nak pikir macam mana jadik Malaysia nanti. kesian Najib. bukan maen nak bentok Malaysia kat mata dunia tapi kalau moral rakyat sendirik dah makin macam sial, bikin malu negara je nanti.

selingan je tadi, apa-apa pun aku membantah sepenoh perasaan di atas pemansuhan UPSR dan PMR. atas sebab aku sayang Malaysia sekian terima kasih~

p/s: tolonglah pihak kementerian baca entry penoh dengan semangat patriotik aku ni!

No comments:

Post a Comment