Wednesday, August 3

Ragam Terawih

dah adat time Ramadhan al-Mubarak nih semua sebok nak gi surau ke masjid ke sebab nak tunaikan solat sunat Terawih yang setahon sekali tuh. bagoslah daripada tak pergi langsong kan.

tapi bila dalam masjid macam-macam pesen boleh nampak. yang lelaki aku tak tau lah macam mana sebab haruslah aku dengan makcik-makcik dekat bahagian belakang. kang aku masok bahagian lelaki even demi nak buat research bongok sekalipon, mestilah lain macam jadiknya.

ini aku just nak berkongsi dan menyampaikan pesanan daripada POV aku aje lah. no lah, not saying imma good girl. aku pon time Terawih je sebok nak cari surau/masjid nih tapi benda baik tak salah kongsi kan? lagipon, jangan pandang orang yang berkata-kata pada luarannya tapi pada isi nya.

kalau makcik-makcik nih, kebanyakannya mesti tak nak rapatkan saff. macam-macam alasan. panas lah, sempitlah. aku akui kebanyakan makcik-makcik badan semua dah kembang. siap suroh ke tepi siket jangan rapat-rapat sangat. mulalah berlobang-lobang saff nya. maybe sebab dorang takot terdudok atas kaki jiran sebelah time tahiyyat akhir. tapi itu bukan lah alasan yang kukuh untuk tidak merapatkan saff sebab bila sembahyang jema'ah adalah harus untuk berada dalam saff dengan bahu yang tersentuh sama ada dengan orang kiri dan kanan. dah namanya kena rapatkan saff ye dok?

lepas tuh sebok betul nak mengomel panas panas. kalau tak nak panas tak payah la datang surau/masjid sembahyang jema'ah. siap ada yang berebot kipas. perangai ngalahkan budak-budak tak menahan. cubalah tahan sikit panas tuh kan. bukannya 8 jam duduk dalam surau/masjid tuh. kejap je pon. lagi lah kalau buat 8 rakaat je. ini tak, lepas sembahyang 2 rakaat, panas. lepas 4 rakaat, panas. 6 rakaat, panas sampai ke sudah. bukan nak sebot nama Allah ke apa.

yang pattern bawak sejadah sendiri lain macam pulak ragamnya. seboleh-bolehnya nak jugak guna sejadah sendiri. memanglah, sejadah kita bawak mestilah kita nak guna. tapi beragaklah. biasalah bila kena rapatkan saff kita berganjak daripada sejadah sendiri kan. redha je lah sebab dah tak ada rezeki nak sujud atas sejadah tuh. ini tak, tiap 5 saat jeling sejadah kat sebelah tuh. lepas tu mengomel sejadah dia orang lain yang guna. ikhlaskan lah hati. orang lain tu tak kan bawak balek lah sejadah awak. tak luak pon dia pinjam kejap. lagipon kita bukan sembah sejadah, kita sembah tuhan kita, Allah.

bila kena imam yang tak sedap pon sabo je lah. lantak lah suara dia macam mana sekalipon. kita siapa nak kutok imam yang imamkan sembahyang kita. tapi kalau imam yang baca surah panjang-panjang kadang-kadang aku 'alahai' gak dalam hati hihi. tapi kena sabo. kita sembahyang bukan untok imam, kita sembahyang untuk Allah.

itu ajelah sedikit sebanyak. mampu perhatikan je sebab tak berani nak tego. pernah sekali aku tego suroh rapat dengan aku siap dia cakap dia nak duduk belakang sebab depan sempit. sabo je lah. so better diam and aku membebel kat korang. at least aku sebarkan apa yang patot apa yang tak secara tak langsong biarpun aku bukanlah seorang yang baik bertudong. =))

sembahyang jema'ah paling best time dekat sekolah menengah dulu. tak banyak karenah. walaupon aku seorang yang terjal sebab selalu datang surau bila orang dah habes sembahyang, suboh la selalunya, tapi time sembahyang jema'ah sayu je hati rindukan suasana kat surau sekolah dulu.

No comments:

Post a Comment